De auto is de dagelijks meest gebruikte machine. We gaan ermee naar het werk, we brengen de kinderen ermee naar school en we gaan ermee op vakantie. De auto heeft onze gemiddelde reisafstanden een stuk doen vergroten. Maar wat drijft er achter de grote motoren? Wat zorgt ervoor dat de auto doet wat hij doet? Hierin zijn een aantal auto onderdelen van essentieel belang. In deze serie aan blogs bespreken we dan ook de belangrijkste auto onderdelen.
Motor
Een motor is een machine die energie omzet in bewegingsenergie. Een motor wordt meestal gebruikt als aandrijving van een machine. Dit kan een voertuig zijn, maar ook een wasmachine of een hijskraan. Er zijn verschillende soorten motoren, deze hangen af van het soort energie dat de motor omzet. Neem bijvoorbeeld een elektrische motor, deze motor zet elektromagnetische energie om in bewegingsenergie.
Oliepomp
Een oliepomp is een constructie bestaande uit twee delen. Het eerste onderdeel is een tandwielpomp, deze zuigt de stookolie op en verhoogt de druk in de sproeiers. De pomp bestaat uit een aantal ingrijpende tandwielen met een speling tussen de tandwielen en het pomphuis. Het tweede onderdeel is de drukregelaar. Men moet het debiet van de pomp kunnen regelen om het vermogen van de brander in te kunnen stellen. In de drukregelaar zit een overdrukventiel. Wanneer er een bepaalde druk is bereikt gaat dit ventiel open en gaat de overtollig olie terug naar de stookolietank of pompaanzuiging.
Krukas
Een krukas is een as bestaande uit een of meerdere krukken. Een krukas is bijna een onmisbaar onderdeel in alles wat gemotoriseerde bewegingen maakt. De krukas zet een op en neer beweging om in een roterende beweging en andersom. Een krukas is een belangrijk onderdeel voor sommige machines en motoren. De as is voorzien van een of meerdere krukken, die in verbinding staan met bewegende zuigers door middel van een drijfstang. Zodra de zuiger beweegt worden de krukken aangedrukt en gaan ze ronddraaien. De krukas is er in enorm veel verschillende soorten en maten. De krukas staat in directe verbinding met de distributieriem. Problemen hiermee betekent vaak het vervangen van de distributieriem.
Carterpan
De carterpan wordt ook wel oliepan genoemd. In de carterpan wordt namelijk smeerolie gekoeld en bewaard. De carterpan is de onderste afsluiting van een motorblok. De zuigmond van de oliepomp en de oliepeilstok komen uit in de carterpan. De carterpan is vaak gemaakt van dun plaatstaal of geribbeld aluminium.
Oliepeilstok
Een oliepeilstok is een meetlat waarmee de peil van de vloeistof wordt gemeten, de olie dus. Als u de stok uit de oliepan haalt kunt u, doordat er vloeistof op het stokje is achtergebleven, aan de schaal aflezen hoeveel olie er nog in de oliepan zit. Wilt u weten welke olie in uw auto moet? Klik dan op de volgende link: ‘welke olie in mijn auto‘
In- en uitlaatklep
Inlaatkleppen zijn er om nieuwe brandstof of verse lucht in de cilinder aangezogen kan worden. Inlaatkleppen staan open tijdens een inlaatslag. De uitlaatklep is er voor bedoeld om verbrandingsgassen door de cilinder af te voeren. Dit gebeurd doordat de zuiger opengaat tijdens de uitlaatslag. Deze kleppen bevinden zich in de cilinderkop.